trebokstaverochenblomma.blogg.se

Jag behöver skriva av mig ibland, och då blir det såhär!

Feminist?

Kategori: Tankar

Igår var jag nära på att gå upp ur sängen, mitt i natten, för att skriva. Kunde inte sova och låg bara och funderade. Jag såg lite flyktigt på ett program på svt om Feminism, jag blev inte riktigt klok på vad det handlade om eller vad de ville förmedla, men det fick mig att tänka...och tänka!

 

Jag har nog aldrig kallat mig feminist, mest för att jag är lite osäker på vad en feminist är och jag vill inte säga att jag är något jag inte kan stå för. Men det finns mycket som jag vet mer om som jag gärna står upp för och där jag är mer säker på min sak.

 

Jag tycker att:

...det ska vara lika lön för lika arbete.

...att det finns många yrken som skulle må bättre av att vara mer jämställda. Det skulle behöva finnas fler kvinnor på höga poster inom idrotten tillexempel och det borde finnas fler män i skolan och förskolan. 

...flickor kan vara flickor utan att ALLTID behöva ha rosa kläder på sig! Som mamma till en flicka försöker jag tänka praktiskt och inte så mycket på färg. Jag vill inte att det ska spela någon roll vilken färg mitt barn har på sina kläder, hon ska få vara den hon är! Det här med rosa har jag brottats en del med och jag har tvärvägrat men är samtidigt trött på att ständigt behöva höra "Vad heter HAN"...bara för att hon råkar ha ett par blåa byxor, en grön napp, eller vad det nu kan vara. Jag vet att det inte är lätt att se på barn om de är flickor eller pojkar, men varför förutsätta att det är en pojke bara för att barnet inte är dränkt i rosa?! 

...det är jättebra att det i Sverige finns så stora möjligheter för båda föräldrarna att vara föräldralediga och att vi kan vara hemma så länge med våra barn.

...det är roligt att laga mat och är helt ointresserad av bilar. Därför lagar jag mat och min man lagar bilar, det är inget mer med det!

...det är helt ok att använda sig av ordet "hen". Jag har gjort det själv och tycker att det känns bra, efter att ha smakat på det några gånger så är det ganska praktiskt ord att använda sig av. Ett exempel: Min mamma berättade för mig att hon varit hos tandläkaren och jag frågade: Vad sa hen om dina tänder? Här spelade det ju ingen roll om det var en kvinna eller man som kollat min mammas tänder och det var dessutom helt ointressant för den fortsatta diskussionen om det var en man eller kvinna.

...det finns en skillnad mellan män och kvinnor, pojkar och flickor, det kommer vi aldrig komma ifrån bara för att vi kallar alla för hen. Låt oss vara olika, men låt oss själva komma på hur olika vi vill vara!

...det inte spelar någon roll vilken man bli kär i och vill leva med! Hade jag bara tyckt om att ha nagellack hade jag alltid haft olikfärgade naglar, för det är tydligen så man visar att man tycker det fint med kärlek mellan människor nuförtiden.

...jag tycker att både ensamstående och homosexuella ska ha rätt att skaffa barn, däremot tycker jag inte att det är en mänsklig rättighet att få barn till vilket pris som helst. Vi måste se till barnens bästa och se till att ge varje barn all den trygghet och kärlek varje människa behöver.

...Ulf Lundell också borde få finnas och göra sin röst hörd...även fast det tydligen inte uppskattades av den f.d feministen som gårdagens program handlade om.

...Gudrun Skyman är en herrans härlig människa!

...alla som vill amma offentligt ska få göra det! Jag har gjort det och jag har inte brytt mig om vad andra tycker om det.

 

Allt det här kan jag tycka och tänka, men är jag feminist? Jag vet inte. Jag är kvinna och jag kan visst slåss för kvinnors rättigheter, men jag vill fortfarande leva med min underbara sambo utan att han ska känna sig överkörd...för han kör inte över mig!

 

Till sist: GRATTIS hjärtat på födelsedagen! JAG ÄLSKAR DIG!!! 

 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: