trebokstaverochenblomma.blogg.se

Jag behöver skriva av mig ibland, och då blir det såhär!

Amning - Inte självklart för alla.

Kategori: Amning

Igår skrev jag ett långt och utförligt inlägg om amning och hur jag tänkte. Idag tänkte jag spinna vidare lite på det och lägga till lite som jag kanske missade igår.
 
Innan jag fick barn var det inte helt självklart för mig att jag skulle amma. Jag hade lite ställt in mig på att om det inte skulle funka, av någon anledning, så skulle det inte få tynga ner mig. Vi har ju liksom fått vårt barn, det skulle få vara tillräckligt. Hon var bara några minuter gammal när hon ammades för första gången och det gick! Allt funkade och det var verkligen en lättnad och det kändes helt naturligt! Sen har det ammats på i rasande fart...
 
...jag har tyckt att det varit tufft att behöva försvara och förklara varför jag ammat så ofta och tyckt det varit jobbigt med mångas åsikter och råd. Även fast alla har haft goda avsikter, hoppas jag, så har det ändå varit jobbigt. Och jag bara tänker på de som inte har kunnat ammat, eller haft problem med amningen, haft det tufft att komma igång och för de som gett upp. Jag tänker på alla som haft mjölkstockning, såriga bröstvårtor och denna ständiga ångest över att inte kunna ge sitt barn tillräckligt med bröstmjölk. Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det har varit för er att behöva svara på allas frågor och att behöva förklara och ta emot råd från andra. För det är ju så mycket med amningen som kan gå knasigt och det är en sånt laddat ämne OCH då har det ändå funkat för mig. 
 
Vi kanske måste vara mer lyhörda och kanske inte behöver ge goda råd till de som inte frågar efter dom. Istället för att fråga om amningen funkar eller om nyblivna föräldrar får sova om nätterna så kanske vi ska erbjuda våra nära en lagad middag eller hjälp med tvätten? Vi kan be om att berätta hur dom har det, då kan vi som nyblivna föräldrar välja vad vi vill prata om. 
 
Jag har aldrig känt att vi är otillräckliga för vår dotter. Däremot har jag lite svårt för att hinna med allt annat, som tvätt, städ och matlagning. Så kommer du hit och det är stökigt och ostädat, det står disk framme och den utlovade middagen har inte påbörjats, då betyder det att vi har haft en underbart mysig dag tillsammans med vår lilla dotter! 
 
Nu funderar jag på om jag ska virka en sån där bröst-mössa till L, så här i vintertid. Det hade varit något det! 



 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: